Tahun 2023 menyaksikan tahun kejayaan besar bagi BMW Group Malaysia, selepas berjaya menjual lebih daripada 15,000 unit kenderaan BMW, MINI, dan BMW Motorrad. Kejayaan ini, turut menyaksikan BMW Group Malaysia memegang gelaran Pengeluar Kenderaan Premium Nombor Satu di Malaysia untuk tahun keempat berturut-turut, juga meraikan ulang tahun ke-20 operasi syarikat ini di Malaysia.
Dalam tahun yang signifikan ini, BMW Group Malaysia menunjukkan komitmennya yang tinggi terhadap kenderaan elektrik (EV), dengan penyerahan lebih daripada 3,600 unit kenderaan EV BMW, MINI, dan BMW Motorrad. Ini membentuk 24.5% daripada keseluruhan penyerahan mereka, mencatatkan pertumbuhan sebesar 136% berbanding tahun sebelumnya.
BMW Group Malaysia berjaya mengekalkan prestasi cemerlang dalam penyerahan kenderaan mewah bertaraf premium, dengan kira-kira 11,700 unit kenderaan BMW serta pertumbuhan yang luar biasa dalam jualan MINI, mencatatkan kenaikan sebanyak 42%. BMW Motorrad juga menyaksikan pertumbuhan sebanyak 13%, menambah kejayaan portfolio BMW Group dengan peningkatan hampir 4% dalam penyerahan keseluruhan dari tahun 2022.
Pierre Jalady, Naib Presiden, Ketua MINI Rantau Asia, Eropah Timur, Timur Tengah, Afrika di BMW Group, menyatakan kegembiraan mereka terhadap kejayaan ini. Beliau menekankan bahawa kejayaan model-model BMW i seperti BMW iX1, BMW iX, BMW i7, MINI Electric, dan BMW CE 04 memainkan peranan penting dalam mencapai gelaran Pembekal Kenderaan Elektrik Premium Nombor Satu di Malaysia.
Pada tahun 2023, BMW Group Malaysia juga memimpin segmen Kenderaan Elektrik di Malaysia dengan menghasilkan lebih daripada 3,600 kenderaan elektrik yang mencerminkan komitmen mereka terhadap mobiliti elektrik di negara ini. Usaha gigih mereka dalam memaksimumkan pengecasan awam membantu meningkatkan aksesibiliti ke atas pengecasan EV, dengan lebih daripada 1,700 fasiliti pengecasan disediakan di seluruh negara.
Kejayaan BMW Group di Malaysia tidak hanya mencerminkan pada penjualan kenderaan, tetapi juga dalam penyediaan perkhidmatan kewangan, dengan lebih daripada 5,000 kenderaan BMW, MINI, dan BMW Motorrad dibiayai pada tahun 2023, termasuk lebih daripada 1,100 kenderaan elektrik tulen.
BMW Group Malaysia dan Auto Bavaria juga memperkenalkan konsep inovatif Retail.NEXT dengan pembukaan bilik pameran BMW terbesar di Malaysia di Auto Bavaria Balakong. Fasiliti ini mencipta pengalaman pemilikan premium melalui suasana moden, ruang pelanggan interaktif, dan pelbagai kemudahan gaya hidup.
Secara keseluruhannya, tahun 2023 menandakan pencapaian luar biasa bagi BMW Group Malaysia, mengukuhkan kedudukan mereka sebagai pemimpin dalam industri kenderaan premium di Malaysia. Kejayaan ini tidak hanya mencerminkan prestasi jenama ini di peringkat tempatan tetapi juga menyumbang kepada pencapaian global BMW Group, menjadikannya pemain utama dalam landskap automotif global.
Baca: BMW M Termahal Pernah Dihasilkan, CSL 3.0 2024 Dari RM3.64 Juta
Baca: BMW Gegarkan Pasaran Tempatan Dengan Model Elektrik i5 eDrive40 M Sport
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.