Gloster Meteor F8 “Prone Pilot”: Jet Pejuang yang Mencabar Hukum Graviti

Menguji Kelebihan Kedudukan Juruterbang Berbaring dalam Jet Tempur

Pada musim luruh 1954, Institut Perubatan Penerbangan RAF menerima satu cabaran unik iaitu mengubah suai jet pejuang Gloster Meteor F8 WK935 untuk menguji konsep kedudukan juruterbang berbaring, atau “prone position.”

Dengan mengubah suai Meteor F8 ini, mereka berharap dapat menentukan sama ada juruterbang boleh mengatasi kesan graviti dengan lebih baik ketika terbang dalam kedudukan berbaring.

Kredit Foto : Website reddit

Mengapa Kedudukan Berbaring?

Pada awal 1950-an, konsep kokpit berbaring muncul sebagai satu inovasi yang menarik dalam reka bentuk pesawat tempur. Terdapat dua sebab utama untuk ini:

  1. Pengurangan Rintangan Udara: Kedudukan berbaring membolehkan kawasan hadapan pesawat dikurangkan, mengurangkan rintangan udara dan meningkatkan kelajuan.
  2. Daya Graviti yang Tinggi: Juruterbang dalam kedudukan berbaring boleh menahan daya graviti yang lebih tinggi berbanding kedudukan duduk, penting untuk pesawat yang perlu melakukan manuver pada kelajuan tinggi.
Kredit Foto : Website theaviationgeekclub

Bristol Type 178 dan Percubaan Kedudukan Berbaring

Syarikat Pesawat Bristol merancang untuk menggunakan kedudukan berbaring dalam cadangan pesawat tempur berkuasa roket mereka, Bristol Type 178.

Untuk membuktikan keberkesanan konsep ini, Institut Perubatan Penerbangan RAF memerlukan sebuah pesawat jet yang boleh diterbangkan oleh juruterbang dalam kedudukan berbaring.

Maka, Meteor F8 WK935 dipilih untuk diubah suai dan mula menjalani ujian pada musim luruh 1954.

Keputusan Ujian: Kelebihan dan Kekurangan

Selepas lebih 55 jam ujian penerbangan, didapati bahawa walaupun kedudukan berbaring ini mempunyai kelebihan aerodinamik, ia membawa banyak kesukaran dalam pengendalian pesawat. Menurut pakar penerbangan, David Powell:

“Misi pesawat ini adalah untuk melihat jika terdapat sebarang faedah dalam kedudukan juruterbang berbaring. Ia membuktikan dengan jelas sebaliknya. Selain lebih sukar untuk diterbangkan disebabkan oleh susun atur yang tidak konvensional, juruterbang berbaring juga mempunyai penglihatan belakang yang terhad – yang dalam senario pertempuran tiruan terbukti menjadi kekurangan besar. Juga, tidak jelas bagaimana juruterbang boleh keluar dari kedudukan tersebut. Penyelesaian akhir adalah pakaian g-suit bertekanan yang semakin baik dan lebih berkesan serta mudah digunakan.”

Penemuan Akhir

Walaupun konsep kedudukan berbaring ini secara teknikalnya berfungsi, ia hanya praktikal jika benar-benar diperlukan untuk sebab-sebab aerodinamik.

Sebaliknya, perkembangan pakaian penerbangan seperti g-suit bertekanan menawarkan penyelesaian yang lebih mudah dan berkesan untuk mengatasi daya graviti tinggi.

Oleh itu, kedudukan juruterbang berbaring dilupakan.

Kredit Foto : Website theaviationgeekclub

Peninggalan Sejarah

Meteor F8 Prone Pilot masih wujud dan kini dipelihara di Muzium Tentera Udara Diraja di Cosford, UK.

Pesawat ini menjadi bukti usaha inovatif dalam penerbangan tempur dan cabaran yang dihadapi dalam mengejar kemajuan teknologi.

Sumber Artikel : Meet the Gloster Meteor F8 “Prone Pilot:”

++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di YoutubeInstagram &  TikTok.

 


Posted

in

by

Comments

Leave a Reply