Pengeluar EV
Pengeluar kenderaan elektrik (EV) di China sedang berdepan cabaran besar walaupun pasaran EV di negara itu berkembang pesat. Meskipun EV kini menyumbang lebih daripada separuh daripada jualan kereta baru di China.
Persaingan harga yang sengit telah menyebabkan kebanyakan syarikat mengalami kerugian yang besar.
Hanya dua syarikat tempatan, BYD dan Li Auto, yang mencatatkan keuntungan, manakala kira-kira 30 pesaing lain terpaksa menghadapi tekanan untuk mengurangkan kerugian mereka.
Tiga pengeluar EV yang telah mengeluarkan laporan kewangan suku kedua mereka, Xpeng, Zeekr Intelligent Technology, dan Leapmotor. Mereka mencatatkan kerugian keseluruhan sebanyak 42.9 bilion yuan (AS$6 bilion).
Walaupun jumlah kerugian ini menurun sebanyak 20 peratus berbanding tahun sebelumnya.Ia tetap menimbulkan kebimbangan bahawa diskaun tambahan akan memburukkan lagi keadaan industri ini.
Menurut David Zhang,
Setiausaha Agung Persatuan Kejuruteraan Kenderaan Pintar Antarabangsa. “Masa tidak memihak kepada banyak syarikat kerana mereka perlu bertahan dalam persaingan harga yang sangat sengit. Apabila mereka kehabisan wang tunai akibat kerugian yang besar, pengeluar kereta akan terpaksa menutup perniagaan mereka.”
Pada Julai, kadar penembusan EV di China melebihi 50 peratus buat kali pertama, didorong oleh insentif kerajaan dan infrastruktur pengecasan yang pesat berkembang.
Menurut Persatuan Kereta Penumpang China, sebanyak 878,400 kenderaan elektrik tulen dan hibrid plug-in telah dihantar kepada pelanggan di China pada bulan lalu. Meningkat 36.9 peratus berbanding tempoh yang sama pada tahun 2023.
Ini merangkumi 51.1 peratus daripada jumlah keseluruhan kenderaan yang dijual. China kini menyumbang lebih daripada 60 peratus jualan EV global.
Xiaomi
Vendor telefon pintar Xiaomi, yang berjaya memasuki pasaran EV pada Mac, menyatakan bahawa ia akan mengambil masa sebelum usaha baru ini mula mencatatkan keuntungan.
Model pertama syarikat itu, SU7, merupakan salah satu kejayaan besar tahun ini. Xiaomi menyerahkan 27,307 unit SU7 kepada pembeli di China pada suku terakhir, dengan harga bermula 215,900 yuan.
Namun, kerugian pada model SU7 mungkin besar. Pada April, Citigroup menganggarkan bahawa Xiaomi boleh mencatatkan kerugian bersih sebanyak 4.1 bilion yuan dalam unit EV-nya.
Berdasarkan jangkaan jualan 60,000 unit pada 2024. Ini bermakna kerugian sebanyak 68,000 yuan bagi setiap kereta. Xiaomi juga menyasarkan penghantaran EV sebanyak 120,000 unit sepanjang tahun ini.
Xpeng
Melaporkan kerugian bersih sebanyak 1.28 bilion yuan untuk suku kedua, menurun 6.6 peratus daripada kerugian 1.37 bilion yuan pada suku pertama.
Pendapatan meningkat 23.8 peratus kepada 8.1 bilion yuan. Zeekr. Pembuat EV premium yang dimiliki oleh Geely Auto, mencatatkan kerugian bersih sebanyak 1.81 bilion yuan untuk tiga bulan berakhir Jun. Walaupun mencatatkan pendapatan suku tahunan tertinggi sebanyak 20 bilion yuan.
BYD
Pada Februari, BYD memulakan perang harga dengan menurunkan harga hampir semua modelnya antara 5 hingga 20 peratus. Selepas itu, harga bagi 50 model dari pelbagai jenama menurun secara purata sebanyak 10 peratus.
Pengeluar EV China juga menghadapi cabaran dalam meningkatkan jualan di luar negara. Pada Mei, White House mengumumkan kenaikan empat kali ganda tarif ke atas EV buatan China. Bulan lalu, duti tambahan dikenakan di Kesatuan Eropah.
Beijing juga mengumumkan subsidi berganda untuk pembeli EV pada Julai, tetapi insentif ini mungkin tidak mencukupi untuk memperbaiki keuntungan syarikat EV yang sedang berjuang.
Baca Juga Tren Maglev China Mampu Capai Kelajuan Maksimum 600 km/j
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.